Sorular ve Dilekler

Turkiye toplumunun nasil bir “Yeni Anayasa” istedigi Turkiye genelinde yapilacak toplantilar isiginda tesbit edilmelidir. Bu yontemin gayesi, halka sorulacak asagidaki ve buna benzer suallere gelecek cevaplarin degerlendirilmesinden cikacak neticelerin halk tarafindan daha kolaylikla benimsenecegidir.

  • Nasil bir yasam arzuluyoruz?
  • Nasil bir gelecek istiyoruz?
    • Nasil bir yonetim sekli?
    • Nasil bir yargi?
    • Nasil bir cevre?
    • Dunya uzerinde nasil bir konum?
    • Nasil bir egitim?
  • Nasil bir devlet  umidediyoruz?
    • Nasil bir yapi?
    • Nasil bir sorumluluk?
    • Nasil bir gorev?
    • Birey ve toplum yasaminda nasi bir yer?
  • Insan ozgurluk ve haklarinin hangi esaslara dayali olarak guvence altina alinmasi isteniyor?

 Yeni Anayasa’dan beklediklerimiz;

  • Oz Turkce ile yazilmis ve herkesce kolaylikla anlasilabilir, yorum ve tartismaya en az yer veren,
    • Icerecegi  konu ve kavramlar hakkindaki  terimleri  nesnel, olabildigince  yorum gerektirmeyen, farkli anlayisa neden olmacak sekilde olan,
    • Guncel sorun ve konulara cozum, duzenleme  ve aciklma getiriken, bu cozum , duzenleme ve aciklamalari gelecegin olasi gerceklerine  uygun ve onlara nesnel olarak olumlu sekilde  uygulanabilir olarak  yaklasan,
    • Olabildigince tutarli, icerigi konulari birbiriyle uyumlu  ve kavram kargasasi yaratmayacak sekilde olan,
  • Adini aldigi “Ana” gibi sefkatli, koruyucu, yasatici, kucaklayici ve gelistirici olmali,
  • Devamli ve surekli olarak yararli ve yapici gelisme ve degism acik, destekleyici ve uygulayici olan,
  • Sahsi  ozgurlukleri koruyan ve bu ozgurlukleri kisitlamaya izin vermiyen,
    • Gercek ve tuzel bireye odaklanan bir yaklasimla, bireysel ozgurlukleri  cagdas ilerici ve surekli devinim icinde arttiriken gercek ve tuzel bireylerin ozgurluklerini sinirlayip daraltmayan, [Yazida “Tuzel birey” adina sirket, dernek, holding, vakif vs. denilen yapilar anlaminda kullanilmistir]
    • Gercek bireyin ve toplumun olumlu ve yararli maddi ve manevi gelismesini saglayacak ortam ve kosullari kurgulayici, olusturucu, sunucu, denetleyici ve surdurulebilir olmasini saglayan,
    • Tuzel bireyin hak ve ozgurluklerini gelistirirken tuzel bireyin topluma hizmet, sorumluluk ve iliskilerinde inanc, dil, irk, konum, gelenek, gorenek ayrimi yapmasina izin vermeyen,
    • Gercek birey ve bu bireylerden olusan toplumu tuzel bireylerin girisimleri konsunda gerektiginde koruyucu olan,
    • Gercek bireyleri disil-eril ayrimi yapmadan dogrudan “birey” olarak goren,
    • Birey hak, ozguluk, gorev ve sorumluluklarini  disil-eril ayrimi yapmadan her alanda esit olarak tanimlayan,  ve koruyan ,
    • Bireyi ve  topluluklari irk, inanc,  oznel deger,  ve dusunceleriyle tanmimlamayan, siniflamayan ,
    • Saglikli  bir bireyin dogusuyla kendisinin sahip oldugu ve zaman icinde gelisen   gorme, tanima, aligilma, anlama, duyma, konusma, hissetme gibi dogal temel haklarini diger biryein haklarini genisletirken engellemeyen,
  • Tanimlayacagi ana yonetici ve hizmet organinin  “Devlet”  [yazida buradan sonar “Devlet” olarak gececektir] yapisi, hizmetleri ve iliskilerinde hicbir dogmaya, guncel akil, bilim ve vicdanla anlasilamayan, sorgulanamayan ve kanitlanmayan unsur  ve uygulamalara yer vermeyen,
  • Bireyin ve toplumun yukumluluklerini her zaman icin Devletin sorumluluk, yukumluluk  ve hizmetlerinden daha az olarak tanimlayan,
  • Bireye guvenen ve bu guveni Devletin yapisi, hizmetleri ve iliskilerinde gosteren,
  • Yanlislik ve hatalari dogrudan cezalandirmaya yonelik olmak yerine  Yanlislik ve hatalari egitim, ogretim, terbiye, karsiklikli anlayis, iletisim ve deneyimle duzeltmeye calismaya ortam hazirlayan,
  • Devletin yapisi, hizmetleri ve iliskilerinde herhangi bir inanca bagli soylem, uygulama, ve egilim bulundurmayan,
  • Icinde yasadigimiz  ve uzerine gelecegimizi kurguladigimiz dunyadaki dogal varlik ve zenginlikleri yerel, bolgesel, ve kuresel boyutlarda korumayi  iyilestirmeyi  sagalayici olan,
  • Ulke icinde bulundiklari zamandan ve kulturden bagimsiz  olarak tarihi eser, kalinti ve kulturel eserleri yapildiklari yer, zaman ve ait olduklari kulturden bagimsiz  olarak sahiplenici, koruyucu ve iylestirici olan,
  • Bireylerin yasam ve gelecegi icin temel  onemde  olan beslenme, soluma, ulastirma unsurlarini koruyucu ve gelistirici olan,
  • Bireylerin bedendesel ve ruhsal iyiliklerini, bieryler arasi iliskileri devamli gelistime ve saglamlastimaya  acik olan,
  • Gercek bireylerin yasama ve yurutme gereksinimleri icin olan istek ve dusuncelerini  sectikleri temsilciler meclisi yoluyla yansitmasini uzlasi ve cogulculuk anlayis ve yaiklasimi  icinde uygulanmasini saglayan,
  • Gecici yonetim bircimlerinin « Hukumet » [yazida buradan sonar “Hukumet” olarak gececektir]  olusturulmasinda temel olan, bireylerin serbest iradesiyle sectikleri yasama, ve yurutme organinda  birden fazla ve olabildigince bireylerin sectigi  siyasi gorusun yansitilmasini  saglayan,
  • Toplumu cinsiyet, yas, din, inanc, dusunce, dil, irk, konum  gibi bireye ve topluluklara ozgu unsurlari kullanarak  bolmeyen,
  • Farliliklarimizi bir zenginlik olarak gorup, gercek- tuzel bireyi ve toplumu   bu gun ve gelecek icin sarsilmayacak ve sarsitilamiyacak temel unsurlar cercevesinde bulusturmayi saglayici olan,
  • Bilmi ve Sanati ve bilim ve sanata bagli  uyguamalari ozgurlestirici, destekleyici, ve gelisitirici olan,
  • Egitim, ogretim, ve ogrenimi cagdas, bilimsel ve ilerici bir sekilde daha iyi bir gelecegi goz onune alarak yapilandirilmasini  ve uygulanmasini saglayan,
  • Devletin yapisinda, hizmetlerinde ve iliskilerinde  kulanacagi dil tek ve Turkce olan,
  • Devletin yapisinda, hizmetlerinde ve iliskilerinde  kulanacagi dil tek ve Turkce olurken, Anayasanin gecerli oldugu cografya uzerinde bulunan eski ve kullnailan diger dillerin, diger dunya dilerinin  ogrenilmesini ve ogretmesini engellemeyen,
  • Tanimlayacagi devletin icinde herhangi bir inanci ogreten ve  uygulatan kurum yada kuruluslarin bulunmasini onleyen,
  • Devletin  yapisinda, hizmetlerinde ve iliskilerinde toplumun temel birimi olan aileyi karsit cinslerin bir olusumu olarak tanimlayip aile ici cinsler arasinda ayirimcilik yapmayan,
  • Yasama, yurutme, yargi ve yarginin islevi olan Adaletin kurgulanmasi, olusturulmasi ve uygulanmasinda  ilerici dusunce, cagdas ve nesnel vicdan anlayisi ve nesnel kavramlarla catismayacak, birey ve toplumun yararina olacak geleneklerimize bagli olarak olusturulmasini saglayan,
  • Adaletin en hizli sekilde ve adil olarak dagitilmasini teminat altina alan,
  • Cocuklarin iyligini ve gelecegini cagdas ve ilerici kavramlar temelinde en onde tutan gelistiren,
  • Vatandaslarinin hak ve ozgurluklerini dunya uzerinde yer, ve zamandan bagimsiz olarak koruyucu ve gelistirici olmali,
  • T.C. sinirlari disinda yasiyan butun Turk vatandaslarinin secme ve secilme haklarini garantiye bagliyan ve bu haklarin kullanilabilmesi icin gerekli duzenlemeleri iceren bir anayasa istiyoruz.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s